چاپ باتیک در تولید پارچه دیواری-پارت 5

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 6 اسفند 1398 در ساعت 14 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 

 

تکنیک نقاشی معکوس–چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

 پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای ی زمینه را روی کارگاه ثابت کنید و به وسیله‌ی یک قلم موی آغشته به واکس داغ، نقاشی مورد نظر را انجام دهید. به این ترتیب پارچه در قسمت‌های واکس گذاری شده ماسکه می‌شود. فرض بر این است که رنگ مورد استفاده در این روش، همان رنگ زمینه‌ی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای است. با یک یا چند رنگ کل پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای را رنگ می‌کنیم. وقتی رنگ‌ها خشک شدند، واکس را با اتو از روی پارچه برمیداریم. نقش مورد نظر به رنگ زمینه‌ی پارچه باقی می‌ماند.

 

 

 

تکنیک کار با شکر –چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

تکنیک کار با شکر روشی کاملاً متفاوت جهت خلق آثار باتیک است. مقداری شکر، پارچه، قلم مو و رنگ به علاوه‌ی یک کارگاه می‌تواند شما را در این قسمت یاری کند. در این روش، مقداری شکر را در آب حل می‌کنیم و روی چراغ الکلی حرارت می‌دهیم. در حین حرارت دادن مدام هم می‌زنیم و آن را به صورت شهد نسبتاً غلیظی در می‌آوریم. سپس پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای ‌ی مورد نظر را بر روی کارگاه می‌کشیم و محکم می‌کنیم.

با یک دست کارگاه را مایل نگه می‌داریم و با دست دیگر با یک قاشق تو گود، مقداری از شهد آماده‌ی داغ را برمی‌داریم و بر روی طرح‌های مورد نظر و یا خط‌های ذهنی و یا از پیش طراحی شده به صورت موازی می‌ریزیم. پس از این که خطوط راه راهی را با شهد به وجود آوردیم، در ضلع مجاور نیز همین کار را انجام می‌دهیم. خواهیم دید که خطوط موازی دیگری نیز در این ضلع به وجود می‌آید.

هر کدام از چهارخانه‌های کوچک و بزرگی که به وجود آمده را می‌توان با رنگی مزین کرد و یا هر کدام از فضاهای راه راه را می‌توان با یک رنگ، رنگ آمیزی کرد تا در طول و عرض پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای ، رنگ‌ها در هم ادغام شوند. این کار را می‌توان با خطوط مایل نیز انجام داد. نتیجه‌ی کار بسیار رضایت بخش خواهد بود. شاید شما نیز طرح جدید و ابداعی در این زمینه پدید آورید. از همنشینی رنگ‌هایی که با هم ترکیب شده‌اند، طرح‌های زیبایی ایجاد می‌شود.پس از اتمام کار، شهد را از روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای بشویید و از نتیجه‌ی کار لذت ببرید.

 

 

تکنیک سرتی–چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

این تکنیک کاری شبیه ماسکه کردن زمینه است. البته نه به طور متداول و برای این که رنگ زمینه حفظ شود و دوباره رنگ به خود نگیرد، بلکه برعکس، برای این که دوباره بتوانیم روی زمینه کار کنیم.

پیش از این، عمل ماسکه کردن و پوشاندن یا مقاوم کردن پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای زمانی به کار می‌رفت که از پیش طرحی را آماده کرده بودیم و سپس روی نقش مورد نظر را با واکس داغ می‌پوشاندیم تا از نفوذ دوباره و اتفاقی رنگ و یا لکه شدن نقش محافظت کنیم. اکنون روشی را می‌آموزید که بسیار جالب است و نتیجه‌ای زیبا دارد.

در این تکنیک، پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای ‌ی آماده را روی کارگاه می‌کشیم و بعد از ترسیم طرح، آن را با گوتا یا واکس سرد دورگیری می‌کنیم. پیش از آن که رنگ آمیزی را شروع کنیم ابتدا آن قسمت‌هایی را که می‌خواهیم این تکنیک را رویش اجرا کنیم با واکس سرد می‌پوشانیم. به یاد داشته باشید که باید از واکسی استفاده کنید که حلال آن آب باشد.

وقتی گوتا خشک شد، مانع نفوذ رنگ در آن مناطق می‌شود و به راحتی می‌توانیم در سایر قسمت‌ها رنگ آمیزی کنیم بدون آن که به آن قسمت‌ها آسیبی وارد شود.

پس از اتمام این مرحله صبر می‌کنیم تا رنگ به طور کامل در پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای نفوذ کند. سپس گوتا را از روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای می شوییم و وقتی پارچه هنوز نمناک است، رنگ را با قطره چکان روی مرکز مناطق رنگ نشده می ریزیم. اجازه می‌دهیم تا رنگ به تدریج در آن مناطق بدود. می‌توانیم پس از جذب شدن آن رنگ‌ها، دوباره روی آن‌ها رنگ بچکانیم. اکنون تابلوی بی نظیری خواهیم داشت که این قطرات رنگی با حاشیه‌ی روشن و برجسته، جلوه‌ی بی نظیری به آن بخشیده است. این تکنیک برای خلق تابلوهای گل بسیار مناسب است.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :