چاپ باتیک در تولید پارچه دیواری-پارت 4

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 6 اسفند 1398 در ساعت 14 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 

تکنیک آفتابی –چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

در این تکنیک همان طور که از نامش پیداست استفاده از آفتاب نقش بسزایی در به وجود آمدن طرح دارد. در این روش، از حساسیت رنگ‌های خیس پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای در مقابل نور آفتاب بهره می‌بریم. برای انجام کار با این تکنیک هر جسمی که نور را از خود عبور نمی‌دهد، مانند انواع پولک، انواع صدف، برگ و گل‌های طبیعی، پارچه‌ای یا پلاستیکی، قطعات بریده شده از فیلم رادیولوژی، اجسام مختلف چوبی و قالب‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. قسمتی از لباس شما می‌تواند میزبان این تکنیک باشد.

برای شروع می‌توانید یک تیشرت ساده را انتخاب کنید. قسمتی را که مایلید طرح رویش انجام شود مشخص کنید. یک مقوای ضخیم یا یک دسته روزنامه‌ی باطله را بین دو قسمت جلو و پشت تیشرت قرار دهید تا از نشت کردن رنگ روی قسمت پایینی جلوگیری شود. با یک رنگ غليظ، قسمت مورد نظر را کاملاً آغشته کنید. وقتی هنوز رنگ خیس است، مطابق با سلیقه‌ی خود، اجسام مورد نظر را روی قسمت‌های رنگی بچینید.

سپس کار را در مجاورت آفتاب شدید قرار دهید. تا زمان خشک شدن کامل رنگ صبر کنید. آنگاه اجسام را از روی لباس بردارید. اثر تمام آن‌ها روشن‌تر از رنگ زمینه روی لباس باقی مانده است.

لباس را با قرار دادن یک پارچه‌ی نخی روی طرح به مدت هفت دقیقه اتو کنید. لازم به یادآوری است بهترین زمان انجام این کار، هنگام ظهر است که آفتاب به طور مستقیم روی کار می‌تابد و کار زودتر خشک می‌شود و هیچ سایه‌ای ایجاد نمی‌شود. انجام این کار در ساعت‌های دیگر باعث می شود کار دیرتر خشک شود و اثری که از اجسام بر روی لباس باقی می‌ماند، ظریف در نیاید.

 

 

نقاشی باتیک با ضد پخش–چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

در اجرای باتیک روی پارچه‌ی ابریشمی، بدون استفاده از واکس و یا گوتا، رنگ‌ها در هم فرو می‌روند و کار خراب می‌شود، به خصوص زمانی که روی یک طرح ظريف (مثلاً یک دسته‌ی گل) مشغول کار باشید. اینجاست که باید از ماده‌ای به نام ضد پخش که مایع رقیق و سفیدرنگ یا بی رنگ است استفاده کنید.

پارچه‌ی ابریشمی را که از قبل آماده کرده‌ایم و طرح را رویش کشیده‌ایم با پونز روی کارگاه ثابت می‌کنیم. استفاده از ضد پخش به سه شیوه امکان پذیر است:

در روش نخست؛ زمینه‌ی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای را کاملاً با ضد پخش آماده می‌پوشانیم و منتظر می‌مانیم تا خشک شود. آنگاه با رنگ‌های مخصوص ابریشم، نقش‌ها را به طور کامل رنگ می‌کنیم.

در روش دوم؛ پس از کشیدن پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای روی کارگاه، هر کدام از رنگ‌ها را جداگانه و به نسبت مساوی با ضد پخش روی پالت مخلوط کنیم و سپس به رنگ آمیزی می‌پردازیم.

و در روش سوم؛ زمینه‌ی کار را با یک رنگ بسیار کم رنگ و رقیق می‌پوشانیم و پس از خشک شدن آن، به رنگ کردن طرح می‌پردازیم.

در هر سه روش برای ثبات رنگ‌ها لازم است پارچه از پشت و با کمک یک پارچه‌ی نخی به مدت پنج دقیقه اتو شود و یا به مدت پنج دقیقه در حمام بخار باقی بماند.

 

 

دکوپاژ پارچه–چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

در دایره المعارف هنر، واژه‌ی دکوپاژ به معنی برش آمده است. من نیز با کمک گرفتن از این معنی، به اجرای تکنیک تازه‌ای روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای می‌پردازم. دکوپاژ پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای به معنی این است که قطعه‌ای برش خورده از یک تصویر را به گونه‌ای بر روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای منتقل کنیم که گویی از ابتدا آن تصویر روی پارچه چاپ شده است.

برای انجام این کار می‌توان از دستمال سفره‌های موجود در بازار نیز استفاده کرد. وسایل مورد نیاز برای اجرای این تکنیک عبارت است از؛ یک دستمال سفره، چسب مخصوص پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای ، قیچی، قلم ابری پهن، پارچه‌ی مورد نظر، قلم مو و رنگ‌های پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای.

نقش مورد نظر را طوری از روی دستمال قیچی می‌کنیم که هیچ فضای اضافی باقی نماند. لایه‌های اضافی را از آن جدا کرده و فقط لایه‌ی رنگی آخر را نگه می‌داریم. برای زمینه‌ی دکوپاژ بهتر است از پارچه‌ی نخی استفاده شود. طرح برش خورده را روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای قرار می‌دهیم. سپس به آرامی چسب پارچه را با قلم مو روی طرح می‌زنیم. برای این کار، قلم مو را از مرکز طرح به سمت بیرون حرکت می‌دهیم. باید تمامی نواحی طرح به طور کامل از چسب پوشیده شود. اگر مقداری چسب روی نواحی دیگر پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای کشیده شد، نگران نباشید زیرا پس از خشک شدن محو می‌شود. دقت کنید که هیچ حبابی زیر طرح باقی نماند زیرا از آن ناحیه هوا کشیده می‌شود و به تدریج موجب می شود دکوپاژ از پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای ‌ی زمینه جدا شود. چند ساعت به کار استراحت می‌دهیم تا کار خشک شود.

سپس زمان رنگ آمیزی فرا می‌رسد. با استفاده از قلم ابری پهن، رنگ زمینه‌ی نقش و یا رنگ‌هایی که در نقش مورد استفاده قرار گرفته را به صورت کوبه‌ای در اطراف طرح رنگ می‌کنیم. به این ترتیب طرح را امتداد می‌دهیم. با استفاده از قلم موی ریز، غنچه‌ها، برگ‌ها و ساقه‌هایی را در اطراف نقش می‌کشیم تا محدوده‌ی نقش برش خورده محو شود. برای این منظور می‌توانید از قلم موی لاینر که یک قلم مو با موهای باریک و نازک است استفاده کنید اکنون کار تمام شده است. صبر می‌کنیم تا خشک شود. با استفاده از اتوی داغ با درجه‌ی کتان، کار را به مدت پنج دقیقه اتو می‌کنیم تا رنگ‌ها ثابت شوند. نمونه‌ای از کار دکوپاژ را در صفحات بعد ملاحظه می‌کنید.

 

 

نقش‌های برجسته یا پفکی–چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

برای این که به لباس کودکان جلوه‌ی بیشتری بدهیم می‌توانیم از طرح‌های فانتزی و رنگ‌های برجسته یا پفکی استفاده کنیم. این روش را می‌توانید بر روی رومیزی‌ها و پارچه‌های دکوری، لباس‌های خودتان و نیز پرده‌های اتاق‌ها استفاده کنید. آباژورها نیز از این تکنیک بی بهره نمی‌مانند زیرا حتی حرارت لامپ نیز بر این تکنیک تأثیر منفی نمی‌گذارد.

رنگ‌های پفکی را می‌توان به راحتی از فروشگاه‌های لوازم هنری تهیه کرد. روش کار به این صورت است که ابتدا طرح را روی لباس و یا پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای مورد نظر می‌کشیم. یک قطعه مقوا زیر پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای قرار می‌دهیم تا احیاناً رنگ به لایه‌های زیرین کار نفوذ نکند. سپس رنگ را از تیوپ با سر باریک به صورت مستقیم روی طرح می‌گذاریم. برای این کار به قلم مو نیاز ندارید زیرا سر باریک تیوپ، رنگ را روی پارچه هدایت می‌کند. برای جلوه‌ی بیشتر کار، می‌توانیم در حین انجام کار و قبل از خشک شدن، از اشیای تزئینی مثل منجوق، مهره، انواع پولک و آینه‌های کوچک تزئینی استفاده کنیم. زیرا بیس رنگ، چسب مورد نیاز را برای چسباندن این تزئینات داراست.

صبر می‌کنیم تا کار خشک شود. سپس سشوار را با حرارت داغ بر روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای می‌گیریم. به تدریج رنگها پخته و برجسته می‌شوند. این کار را با اتو نیز می‌توانیم انجام دهیم. پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای را برعکس می‌کنیم، مقوا را روی کار (زیر پارچه) قرار می‌دهیم و در حالی که وزن اتو را با دست تحمل می‌کنیم، اتو را با حرارت کتان روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای نگه می‌داریم. حدود ده دقیقه بعد، نتیجه‌ی کار را خواهیم دید.

این رنگ‌ها قابل شستشو است و در صورتی که با ملایمت شسته شوند، جلوه‌ی خود را از دست نمی‌دهند.

 

 

تکنیک آفریقایی–چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

آنچه در اصطلاح به تکنیک افریقایی معروف شده، چیزی جدای از آنچه تا کنون آموخته‌اید نیست. این تکنیک را در قسمتی جداگانه آوردم به این سبب که شاید تصوری عجیب را از این تکنیک در ذهن خود مجسم کرده باشید.

تکنیک افریقایی (همان گونه که از نامش پیدا است)، تکنیکی است که در آن بیشتر از نقوش افریقایی، آبستره (انتزاعی یا بدوی) و رنگ سیاه یا رنگ‌های تیره استفاده شده است. موضوع تابلوهای افریقایی اغلب زندگی اقوام بدوی افریقا، حیوانات این قاره، اعتقادات و یا فیگور زنان و مردان افریقاییست. تکنیک مورد استفاده در زمینه‌ی این تابلوها نیز اغلب تکنیک واکس و ترک است.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :