چاپ باتیک در تولید پارچه دیواری-پارت 3

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 6 اسفند 1398 در ساعت 14 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 

تکنیک کار با نمک –چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای ‌ی زمینه، با مداد طرحی را بکشید. سپس پارچه را روی کارگاه قرار دهید. برای اینکه بتوانید قسمت‌های مختلف نقاشی روی پارچه را با انواع بافت‌ها و رنگهای مختلف بپوشانید و کارتان یکنواخت نباشد، می‌توانید قسمتی از تابلو را با تکنیک باتیک شکسته (که در کتاب پیشین توضیح داده‌ام) کار کنید. قسمت‌های دیگر را می‌توانید ساده کار کنید و یا با تکنیکهای دیگر اجرا کنید. یکی از این تکنیک‌ها، کار با نمک است.

در این روش، ابتدا مقداری سنگ نمک را در ظرفی بکوبید و تکه‌های ریز و درشت را از هم جدا کنید. روی قسمت مورد نظر پارچه را با رنگ رقیق بپوشانید. سپس از نمکهای ریز برای قسمت‌هایی که می‌خواهید بافت ریز و فشرده‌تری ایجاد شود و از نمکهای درشت برای بافت‌های بزرگ و پراکنده استفاده کنید. نمک‌ها را بپاشید یا دانه دانه آنها را بچینید. صبر کنید تا کار خشک شود. فراموش نکنید که بعضی از نقاط را بدون نمک باقی بگذارید تا نتیجه‌ی زیباتری ایجاد شود.

نمک دریایی که در بازار به صورت دانه‌های درشت موجود است، انتخاب مناسبی برای تکنیک نمک خواهد بود. با استفاده از این نمک می‌توانیم نقوشی با اندازه‌های تقریبی یکسان ایجاد کنیم.

در قسمت‌هایی که نمک روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای است، ذرات رنگدانه جمع می‌شوند و کشیده شدن رنگ به آن نقاط، نقوشی چشم نواز را ایجاد می‌کنند. پس از خشک شدن کار، آن را ابتکانید تا نمکها بریزد. از این روش می‌توان روی تابلوها، روسری، شال، رومیزی، کراوات و بسیاری پارچه‌ها استفاده کرد.

 

 

تکنیک ابر و باد –چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

رنگ‌هایی که به زیبایی در هم فرو رفته‌اند بی‌آن که با یکدیگر ترکیب شوند، نقوشی بسیار درهم و پیچیده ایجاد می‌کنند که چشم را نوازش می‌کند. گویی مینیاتوریستی ماهر طی روزها کار و تلاش آنها را نقش انداخته است. آری این همه، گواهی است بر تکنیکی بسیار زیبا به نام ابر و باد. با این تکنیک در زمان کوتاهی می‌توانیم نقش دلنشینی بیافرینیم.

مقداری پودر ژل (مديوم)، رنگ پارچه‌ی رقیق (مانند رنگ سیلک) و یک ظرف برای ایجاد طرح، تمام وسایل مورد نیاز برای اجرای این تکنیک است.

ابتدا محلول ژلی را آماده می‌کنیم. با آب نیم گرم و به ازای هر لیتر آب یک قاشق غذاخوری، پودر ژل را مخلوط کرده و در ظرف پهنی به ارتفاع حدود دو سانتی متر می‌ریزیم. ظرف را به مدت دو ساعت رها می‌کنیم تا ژل کمی غلیظ شود. سپس با یک قطره چکان، رنگ‌های مختلف را در نواحی مختلف ظرف می‌ریزیم.

اکنون با یک چنگال یا قلم موی باریک، رنگ‌ها را در هم وارد می‌کنیم تا نقوش خلاقانه‌ی خود را ابداع کنیم. سپس پارچه‌ی آماده را به آرامی بر روی ظرف قرار دهید و صبر کنید تا همه‌ی نقاط پارچه روی ظرف را بپوشاند. وقتی رنگ ها روی پارچه نشستند و طرح به طور کامل روی پارچه چاپ شد، پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای را آرام بلند کنید و بگذارید خشک شود.

در آخرین مرحله، با قرار دادن یک پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای روی طرح، آن را اتو کنید تا رنگها ثابت شوند. از این تکنیک می‌توان برای زمینه‌ی تابلو، بخش‌هایی از شال، کوسن، رومیزی و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

 

 

تکنیک سشوار –چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

استفاده از سشوار در این روش فقط به منظور خشک شدن سریع کار است و چون این تکنیک باید به سرعت انجام گیرد، سشوار بهترین وسیله برای سرعت بخشیدن به کار است.

ابتدا طرح را - که به عنوان مثال یک گل داوودی است- در ذهن مجسم می‌کنیم. این تکنیک را، هم می‌توان روی زمینه‌ی خیس و هم روی زمینه‌ی خشک اجرا کرد. زمینه‌ی خیس، نقوش محوتری به ما می‌دهد.

پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای را با پونز روی کارگاه سفت می‌کنیم. آنگاه با قلم موی گرد رنگ را برمی داریم و با حرکات سریع گلبرگ‌ها را ترسیم می‌کنیم. از بیرون به درون گل، این کار را تا به آخر ادامه می‌دهیم. به سلیقه‌ی خودمان شاید نیاز ببینیم این عمل را دو بار انجام دهیم تا گل داوودی پرپشت‌تری داشته باشیم. به همین ترتیب تمام طرح را روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای به سرعت می‌کشیم

اگر فکر می‌کنید ممکن است طرح را فراموش کنید و زمان را از دست بدهید، برای تسریع در کار یک طرح را زیر پارچه قرار دهید و گاهی پارچه را به آن نزدیک کنید تا طرح یادآوری شود. پیش از خشک شدن پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای و نفوذ تمام رنگ‌ها در همدیگر، باید کار تمام شود. سشوار را با حرارت زیاد روشن کنید تا کار سریع خشک شود.

سپس کار را که هنوز روی کارگاه نصب است به وسیله‌ی قلم موی نازک و با رنگی که کمی غلیظ است دورگیری می‌کنیم. رنگ غليظ، مانع از پخش شدن رنگ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای می‌شود و می‌تواند دورگیر خوبی برای کار با سشوار باشد.

از این تکنیک، اغلب برای کشیدن سریع انواع گل‌ها، مناظر، درختان و همچنین طرح‌های مدرن استفاده می‌شود.

 

 

تکنیک رنگین کمان –چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

قلم موهایی با سر اسفنجی در سایزهای متفاوت، رنگ‌های رقیق و پارچه‌ی ابریشمی ابزار ساده‌ی ایجاد طرح‌های رنگین کمانی هستند. اگر این کار را در منزل انجام می‌دهید و قلم موی اسفنجی در دسترس ندارید، نگران نباشید زیرا می‌توانید ظرف چند دقیقه آن را بسازید. با یک چوب بستنی یا چیزی مشابه آن (برای دسته)، یک قطعه اسفنج به ضخامت حدود نیم سانتی متر و چسب چوب به راحتی می‌توان قلم مو تهیه کرد. اسفنج را به اندازه‌ی دلخواه ببرید و به وسیله‌ی چسب چوب روی دسته‌ی مورد نظر بچسبانید و کمی تحت فشار بگذارید تا خشک شود.

در این روش، زمینه‌ی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای می‌تواند بدون طرح و یا آکنده از طرح‌های ساده و کوچک باشد. این تکنیک به سادگی و به سرعت انجام می‌شود. روش انجام آن به این گونه است که پس از آماده سازی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای ؛ چنانچه بخواهیم زمینه را واکس گذاری می‌کنیم و طرح‌های کوچکی را به صورت اتفاقی و تزئینی ترسیم می‌کنیم.

سپس در حالی که هنوز پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای روی کارگاه کشیده است، به وسیله‌ی قلم موهای بزرگ رنگهای ملایم روشن و تیره را در کنار هم به صورت خطوط موازی ترسیم می‌کنیم و اجازه می‌دهیم که رنگ‌ها در حاشیه‌ی راه‌ها، در همدیگر تداخل کنند. برای رنگ کردن همیشه از رنگ‌های روشن شروع می‌کنیم و به تدریج رنگهای تیره را به کار می‌بریم. رنگ‌های دلنشینی که محصول این تکنیک است، روی پارچه‌های ابریشمی به زیبایی می‌درخشند. در صورتی که ابتدا واکس گذاری کرده باشید، پس از زدودن واکس، نقوش تزئینی روی رنگ زمینه‌ی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای جلوه گری می‌کنند.این تکنیک می‌تواند برای تابلوها، پارچه‌های ابریشمی که برای دوخت لباس آماده می‌شوند، رومیزی و بسیاری وسایل دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :