چاپ باتیک در تولید پارچه دیواری-پارت 6

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 6 اسفند 1398 در ساعت 14 : 16 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 

 

تکنیک کار با چسب –چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

در این فصل روش بسیار ساده و سریعی را برای نقش انداختن بر روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای آموزش خواهم داد. در این تکنیک که نتیجه‌ای مشابه اثر نور آفتاب در تکنیک آفتابی دارد، با استفاده از چسب نواری و یا کاغذی و یا برچسب‌های مختلف می‌توانیم بر روی پارچه‌ها نقش بیندازیم.

در این روش، مناطقی از طرح را به صورت دلخواه با نوار چسب و یا برچسب می‌پوشانیم و سپس به رنگ کردن زمینه‌ی کار می‌پردازیم. بعد از اتمام کار منتظر می‌شویم تا کار خشک شود. آنگاه چسب‌ها را از روی پارچه برمیداریم. می‌بینید که اطراف قسمتهایی که با چسب پوشانده شده است، به رنگ تیره و محل زیر چسب‌ها چند درجه روشن‌تر باقی مانده است.

 

 

 

تکنیک نقاشی بدون رنگ–چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

شاید برای شما قدری ناآشنا باشد. مگر می‌توان بدون داشتن رنگ نقاشی کرد؟ بله در این روش یاد می‌گیرید که بدون داشتن رنگ چگونه نقاشی روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای انجام دهید.

همان طور که پیشتر اشاره کردیم برای این که هنری را تجربه کنید، آن هم در منزل و نه در یک کارگاه هنری مجهز، می‌توانید از هر آنچه در دسترستان قرار دارد بهره بگیرید. دانستن این که هر موادی که در اختیار داریم چه خاصیتی دارد و در چه مواردی می‌توانیم آنها را استفاده کنیم، کافی است تا کارهای خلاقانه‌ای را تجربه کنیم. فراموش نکنید که فقر عامل خلاقیت است. پس همیشه به فکر این نباشید که ابتدا تمام وسایل موجود را فراهم کنید و سپس به کار بپردازید. بسیاری از وسایل بالقوه در اختیار ما است و ما فقط باید از شکل دیگر آن‌ها استفاده کنیم.

در این تکنیک شمع‌ها می‌توانند جایگزین رنگهای مخصوص پارچه شوند. با استفاده از شمع‌های رنگی می‌توانیم تابلوهای بسیار زیبایی خلق کنیم. در این روش برای هر قسمت از کار می‌توان از یک شمع رنگی استفاده کرد. شمع‌ها را روشن می‌کنیم و به صورت مایل روی کار نگه می‌داریم تا قطرات آب شده‌ی شمع روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای بچکد. با این روش می‌توانید نقوش دانه دانه نیز ایجاد کنید.

در کارگاه‌های بزرگ، این نقوش را با استفاده از جاروهای چوبی و واکس‌های رنگین انجام می‌دهند. هر بار با یک رنگ، جارو را در واکس رنگین فرو می‌برند، روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای می‌پاشند و قطرات رنگی ایجاد می‌کنند.

پس از اتمام کار، پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای را بین روزنامه قرار می‌دهیم و اتو می‌کنیم تا پارافین را از پارچه جدا کنیم. خواهید دید که نقوش رنگی زیبایی روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای باقی مانده است.

 

 

 

تکنیک مونوپرینت –چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

یکی از تکنیک‌های چاپ و نقاشی، مونوپرینت است که نویسنده از آن به عنوان یک تکنیک در نقاشی روی پارچه نیز استفاده کرده است.

در این روش، ابتدا بر روی یک سطح صاف و صیقلی ( مانند شیشه) طرحی را با استفاده از رنگ پارچه‌ی غلیظ می‌کشیم. بهتر است برای این تکنیک تنها از یک رنگ استفاده کنیم زیرا زمان کافی برای استفاده از چند رنگ مختلف نداریم. باید توجه داشته باشید که رنگ‌های پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای در مجاورت هوا به سرعت خشک می‌شوند پس باید به سرعت کار را انجام دهیم

پس از رنگ گذاری روی شیشه، به آرامی پارچه‌ی مورد نظر را روی آن قرار می‌دهیم و صبر می‌کنیم تا رنگ درون الیاف پارچه نفوذ کند. سپس پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای را برمی‌داریم و در هوای محیط خشک می‌کنیم. در پایان نیز پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای را از پشت اتو می‌کنیم.

این تکنیک، یک تکنیک هنری و خاص است که به این دلیل که در اجرای آن از رنگ غليظ استفاده می‌شود بهتر است برای پارچه‌هایی استفاده شود که به شست وشوی مکرر نیاز ندارند و به صورت تابلو یا کلاهک آباژور و ... استفاده می‌شوند. در صورت استفاده از رنگ‌های رقیق، طرح‌ها در هم ادغام می‌شوند و طرح ابر و باد به وجود می‌آید و چون می‌تواند به اندازه‌ی کافی درون الیاف پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای نفوذ کند، ماندگاری و ثبات بهتری دارد.

 

 

 

پتینه کاری روی پارچه –چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

شاید این نخستین بار است که با این عبارت آشنا می‌شوید زیرا پتینه روی سفال، دیوار، چوب و سایر اجسام بیشتر معمول و رایج است.

پتینه به معنای کهنه کاری و نمای کهنه دادن روی اجسام است و در اینجا نیز می‌خواهیم چنین نمایی را به پارچه بدهیم. بهتر است این کار روی پارچه‌های بزرگ انجام شود و سپس برای مصارفی نظیر کیف، کفش، پرده و بسیاری موارد دیگر نظیر این‌ها به کار رود.

در این روش، ابتدا پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای را روی زمین تمیز باز می‌کنیم و آن را با اسپری آب به مقدار لازم خیس می‌کنیم. سپس پارچه را در فواصل منظم و با حرکات منظم چروک می‌کنیم. با یک قطعه اسفنج، مقداری رنگ برمیداریم و در قسمت بندی‌های منظم، پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای را با رنگ آغشته می‌کنیم. پیش از خشک شدن رنگ، باید مراحل بعدی را سریع انجام دهیم.

رنگ دوم را که باید تیره‌تر از رنگ نخست باشد، با اسفنج دیگری برمی داریم و در فواصل بین رنگ قبلی روی پارچه قرار می‌دهیم. به همین ترتیب اگر رنگ سومی داشتیم، کار را ادامه می‌دهیم. دقت کنید غلظت و مقدار رنگ مورد استفاده، به قدری نباشد که پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای اشباع شود و جوی رنگ در زیر پارچه جاری شود. مدتی پارچه را به حال خود رها می‌کنیم تا رنگها در هم نفوذ کنند و چروک‌ها بر روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای نقش بیافرینند. سپس پارچه را باز می‌کنیم و در فضای باز قرار می‌دهیم تا خشک شود.

پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای را با اتو (و در صورتی که پارچه بزرگ بود با حمام بخار) حرارت می‌دهیم تا رنگ‌ها تثبیت شوند.

 

 

کوالت(quelt)–چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

این روش از تکنیک‌های مدرن کار باتیک است که طرفداران بسیاری دارد. برای اجرای این روش، باید پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای ‌های رنگ آمیزی شده را گردآوری کنیم. می‌توانیم از هر طرح و نقشی که از قبل کار کرده‌ایم و آن را به صورت تابلو یا موارد کاربردی دیگر مورد استفاده قرار نداده‌ایم، استفاده کنیم. این پارچه‌ها حتی می‌توانند از بین کارهای مشقی و تمرینی ما نیز انتخاب شوند زیرا کوالت همان کار کلاژ در نقاشی است که در اینجا از قطعات پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای استفاده می‌شود.

در این روش، ابتدا پارچه‌ی نخی مناسبی را برای زمینه‌ی کار آماده می‌کنیم. اگر این تکنیک را برای تابلو استفاده می‌کنید، مهم نیست که پارچه آهاردار باشد. طرح را با مداد روی پارچه می‌کشیم. با توجه به طرح و رنگ پارچه‌های موجود، هر کدام را برای یک قسمت در نظر می‌گیریم. اگر می‌خواهیم پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای را با چسب روی زمینه بچسبانیم و کلاژ انجام دهیم، آن‌ها را درست به اندازه‌ی هر قسمت می‌بریم. اما اگر می‌خواهیم با چرخ خیاطی یا با دست آنها را در کنار هم روی تابلو بدوزیم، باید پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای را با احتساب قسمتی که زیر کار تا می‌شود ببریم. به ترتیب از یک طرف شروع به کار می‌کنیم و تا به آخر، قطعات پارچه‌ها را در کنار هم می‌گذاریم. استفاده از پارچه‌های رنگارنگ و با کنتراست (تضاد رنگی) در کنار هم، بر جذابیت و زیبایی تابلو می‌افزاید.

زمینه‌ی کار کوالت می‌تواند یک کار خاص با رنگ امیزی خاص باشد که بخش‌هایی از تابلو را همان زمینه‌ی کار تشکیل می‌دهد.

در ادامه، طرح‌هایی گردآوری شده تا هنرآموزانی که آشنایی زیادی با طراحی ندارند نیز بتوانند با استفاده از این بخش، زیبایی ملموسی را به منازل و لباس‌های خود به ارمغان آورند.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :