چاپ باتیک در تولید پارچه دیواری-پارت 2

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 29 اسفند 1396 در ساعت 17 : 36 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 

 

تکنیک چاپ با واکس سرد –چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

در این روش، ساختن واکس سرد با موادی نظیر چسب پارچه و پودر اورینت انجام می‌شود. یک قاشق غذاخوری چسب پارچه را با یک قاشق چای خوری پودر اورینت ترکیب می‌کنیم. سپس مقداری آب را کم کم به آن اضافه می‌کنیم و مرتب هم می‌زنیم تا یک ماده‌ی خمیری شکل رقیق به دست آید. این واکس در محیط باز به سرعت خشک می‌شود بنابراین همیشه به مقدار کافی آن را تهیه کنید و در صورتی که پس از تمام شدن کار، مقداری واکس باقی ماند، آن را در قوطی‌های پلاستیکی سر بسته نگهداری کنید.

روش استفاده از این واکس به این صورت است که پس از کشیدن طرح مورد نظر بر روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای و نصب آن روی کارگاه، مقدار کافی از این خمیر را داخل پیپت یا وسیله‌ای که سر خروجی باریک دارد می‌ریزیم و سپس آن را به کار می‌گیریم.

این نوع واکس سرد برای تثبیت نیاز به اتو کردن ندارد. بقیه‌ی روش کار مشابه کار با گوتا است. برای تثبیت رنگ در آخر کار پارچه نخی را به مدت هفت دقیقه و پارچه ابریشمی را به مدت پنج دقیقه از پشت اتو می‌کنیم.

از تکنیک واکس سرد می‌توان برای رنگ آمیزی لباس، آباژور و روسری (در صورتی که می‌خواهید فقط قسمتی از آن نقاشی شود) استفاده کرد. زمانی که برای زدودن واکس نمی‌توانیم از بنزین استفاده کنیم نیز واکس سرد انتخاب مناسبی است.

 

 

تکنیک چاپ با واکس‌های سرد رنگین–چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

زمانی که می‌خواهیم خطوط طرحمان رنگی باشد، می‌توانیم این نوع واکسها را به راحتی و با هزینه‌ی بسیار کمتر از گوتای رنگی آماده در بازار تهیه کنیم و به کار ببریم.

از چسب پارچه هم می‌توانیم به طور مستقیم استفاده کنیم. این چسب پس از خشک شدن مانند گوتای بی رنگ می‌شوند. با این ماده نیز می‌توان گوتای رنگی ساخت. برای ساختن گوتای رنگی، به ازای هر ۲۰۰ گرم چسب مخصوص پارچه، از یک گرم پودر رنگ پرسیون سرد (از دسته رنگهای راکتیو) استفاده می‌کنیم. واکس رنگی را باید در ظرفی بسازیم که بتوانیم به راحتی رنگ را در آن به هم بزنیم. پس از مصرف نیز باقی مانده‌ی چسب را در قوطی دردار می‌ریزیم تا خشک نشود.

پس از آماده شدن گوتای رنگی، با استفاده از پیپت مخصوص با دهانه‌ی خروجی باریک و یا به وسیله‌ی قلم موی باریک آن را به کار می‌بریم. خطوطی که با این واکس رنگی کشیده‌ایم پس از اتمام کار و شستشو، به همان رنگ باقی می‌ماند. این واکس، برای نگهداری رنگ در محل مورد نظر، مقاومت لازم را دارد. پس از اتمام کار، پارچه‌ی نخی را به مدت هفت دقیقه واحدی ابریشمی را به مدت پنج دقیقه از پشت اتو می‌کنیم، یا به مدت پنج دقیقه آن را در حمام بخار یا دیگ بخارپز قرار می‌دهیم.

این تکنیک برای انتقال یک تصویر بر روی لباس بسیار مناسب است زیرا نیاز به شستن ندارد ولی برای شستشو در محیط خانه، به راحتی با آب شسته می شود؛ در حالی که رنگ روی محل مورد نظر باقی می ماند و برخلاف شستشوی واکس داغ، نیازی به استفاده از بنزین ندارد.

 

 

تکنیک چاپ ترافارد –چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

در فرهنگ دهخدا این واژه معادل کلمه‌ی استنسیل آمده است. روش کار در این تکنیک کاملاً شبیه کار با استنسیل در سایر هنرهای دستی است. در این روش ابتدا طرح مورد نظرمان را بر روی یک سطح پلاستیکی محکم و قابل برش و یا روی فیلم رادیولوژی می‌کشیم. سپس قسمت‌هایی را که باید رنگی شود، از روی سطح مورد نظر می‌بریم. صفحه‌ی استنسیل ما آماده می‌شود.

در صورتی که طرح مورد نظر رنگ‌های متعددی دارد، برای هر رنگ استنسیل جداگانه‌ای می‌سازیم. به این صورت که طرح را روی میز ثابت می‌کنیم و از قطعات یک اندازه‌ای که همه به اندازه‌ی طرح مورد نظر هستند، برای ساختن هر قسمت رنگی استفاده می‌کنیم. برای هر رنگ، از یک استنسیل استفاده کنید و همان قسمت‌ها را روی صفحه در می‌آوریم صفحه  بعدی را درست روی همان قسمت روی طرح می گذاریم و تمام قسمت های رنگ دوم را روی آن در آورید. به همین ترتیب تا آخرین رنگ ادامه دهید.

در تکنیک ترافارد، ابتدا صفحه‌ی مورد نظر را روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای می‌گذاریم. بهتر است از پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای ضخیم با بافت فشرده، مانند پارچه‌های مخمل، ساتن، کتان و مانند آن استفاده کنید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید. با یک قطعه اسفنج فشرده یا قلم موی سر پهن، مقداری رنگ برمی‌داریم و با ضربات منظم روی صفحه می‌زنیم. در این قسمت می‌توانیم از فوتک نیز کمک بگیریم. به این ترتیب، طرح منتقل می‌شود و می‌گذاریم خشک شود.

اگر طرح چند رنگ متفاوت داشت، بعد از خشک شدن هر رنگ، رنگ بعدی را شروع می‌کنیم. سپس به مدت پنج دقیقه و با حرارت زیاد پارچه را اتو می‌کنیم یا در مخزن بخار آب قرار می‌دهیم. این روش بسیار دلپذیر و انجام آن بسیار آسان است.

این تکنیک برای نقش انداختن بر روی انواع وسایل پارچه‌ای همچون کفش کتانی، آباژور، رومیزی، پرده، کراوات و لباس بسیار مناسب است. در تصاویر بعد می‌توانید روش به کارگیری این تکنیک را در قسمتهای مختلف مشاهده کنید.

 

 

تکنیک چاپ با الكل –چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

تکنیک استفاده از الكل به تنهایی یا به همراه نمک، از زیباترین روش‌های نقش انداختن بر روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای است. نقوشی که از این تکنیک به وجود می‌آید، بسیار شبیه بلورهای رنگی کانی‌های طبیعی است.

برای اجرای این روش، ابتدا قسمت مورد نظر را با رنگ زمینه می‌پوشانیم. برای رنگ زمینه می‌توانید از یک یا چند رنگ در کنار هم استفاده کنید. این رنگ‌ها به مرور، کمی در همدیگر ادغام می‌شوند. پیش از خشک شدن رنگ‌ها، الكل را با ابزاری شبیه قطره چکان روی رنگ‌ها می‌پاشیم و مدتی صبر می‌کنیم. به تدریج قطرات الكل که خاصیت رنگ بری دارند، بر روی کار تاثیر می گذارند و تحت تاثیر رنگ ها، به کانی های طبیعی که تازه استخراج شده‌اند شباهت پیدا می‌کنند.

برای انتقال الكل بر روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای می‌توان از یک گوش پاک کن استفاده کرد. رنگ مناطقی که به الكل آغشته می‌شوند، از زمینه روشن‌تر خواهد بود.

برای رنگ کردن قسمتی از طرح در برخی موارد می‌توانید از ترکیب رنگ با الکل استفاده کنید گاهی نیز می‌توانید روی قسمتی که با الكل کار کرده‌اید، دوباره با الکل طرح جدیدی بکشید.

 

 

تکنیک چاپ کاتری –چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

می‌توانید به شیوه‌های مختلف از واکس داغ استفاده کنید. یکی از این روش‌ها توسط نویسنده ابداع شده و آن را «تکنیک کاتری» نام گذاری کرده‌ام.

ابزار و مواد مورد استفاده در این روش عبارتند از: کاتر، واکس، پارچه‌ی کتانی، رنگ و قلم مو.

در این تکنیک ابتدا پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای ‌ی مورد نظر را بر روی کارگاه خود ثابت می‌کنیم. این تکنیک برای تابلوها به کار می‌رود پس بهتر است از پارچه‌ی کتانی یا پارچه‌هایی که بافت فشرده دارند، استفاده شود. واکس را با ترکیبی از پارافین و موم با نسبت هفت به سه روی حرارت چراغ الکلی آماده می‌کنیم. در این تکنیک، برای تهیه‌ی واکس به سقز نیاز نداریم. ابتدا تمام سطح پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای را با واکس داغ می‌پوشانیم. سپس طرح مورد نظرمان را با مداد روی واکس سرد شده می‌کشیم. با استفاده از تیغه‌ی ۴۵ درجه‌ی کاتر، طرح را طوری بر روی سطح واکس خورده می‌تراشیم که به خود پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای آسیبی وارد نشود و فقط مماس بر پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای حرکت کند. پس از تراشیدن کل طرح، و در صورت تمایل استفاده از تکنیک واکس و ترک، پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای را در سطل (حمام) رنگ قرار می‌دهیم. اجازه می‌دهیم که حدود شش ساعت این رنگرزی ادامه پیدا کند تا تمام الیافی که از واکس خالی شده‌اند، با رنگ آغشته شوند. پس از حمام رنگ، به وسیله‌ی اتو و یک دسته روزنامه باطله عمل زدودن واکس از روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای را انجام می‌دهیم. سپس پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای را با آب سرد می‌شوییم تا سطح پارچه از رنگ‌های زیادی و جذب نشده پاک شود پیش از زدودن واکس می‌توانید از تکنیک واکس و ترک نیز استفاده کنید.

این تکنیک با وجود حوصله‌ی زیادی که می‌طلبد، برای انواع تابلو با طرح‌های طبیعت مناسب است. تابلوی نهایی بسیار زیبا و دیدنی است و می‌توانید با انجام آن، از باتیک خود لذت فراوانی ببرید.

 

 

تکنیک چاپ با بطری –چاپ روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای برای پارچه کوبی دیوار و لمسه کاری دیوار

کار با بطری یکی دیگر از متدهای جدیدی است که طرح‌های خوشایندی را روی پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای به وجود می‌آورد. برای اجرای این تکنیک، تنها به یک یا چند بطری در سایزهای متفاوت، رنگ پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای ، نخ و سوزن و یک قطعه پارچه نیاز دارید.

در این روش ابتدا بخشی از پارچه‌ی مورد نظر را که قرار است کار بر آن انجام گیرد، صاف روی میز پهن کنید. این پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای حتی می‌تواند شال ساده‌ای باشد که مدتها از آن استفاده کرده‌اید و اکنون برای تنوع بیشتر می‌خواهید تغییری در آن ایجاد کنید.

بطری را طوری در حاشیه‌ی شال یا پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای قرار دهید که با حاشیه موازی باشد. آنگاه پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای را طوری روی بطری بیاورید که کاملاً بطری را احاطه کند. سپس با نخ و سوزن پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه ای را در دو طرف بطری بدوزید و دوخت را بکشید و چین دهید به طوری که کل عرض پارچه روی بطری قرار بگیرد. انواع بطریها با ضخامت‌ها و طرح‌های متفاوت، شدت و نوع رنگ‌ها، و درشتی و کوچکی و فواصل کوکها، تنوع طرح‌ها را پدید می‌آورند.

رنگ یا رنگ‌های مورد نظر را با قلم مو طوری روی پارچه بزنید که فقط روی قسمت بالایی چین‌ها تاکید شود. بعد از خشک شدن، پارچه را باز کنید، طرح‌های بسیار زیبای آن را ببینید و از کار خود لذت ببرید. این شال با طرح تازه و خلاقانه‌ی شما، کاملاً منحصر به فرد و زیباست.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :